Hier is ie dan een nieuw verslag - Reisverslag uit Cobram, Australië van Erica Komrij - WaarBenJij.nu Hier is ie dan een nieuw verslag - Reisverslag uit Cobram, Australië van Erica Komrij - WaarBenJij.nu

Hier is ie dan een nieuw verslag

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Erica

24 Januari 2014 | Australië, Cobram

Allereerst voor een ieder de beste wensen voor 2014.

Het heeft een tijdje geduurd en voorzichtig kreeg ik al vragen of er binnenkort weer een nieuw verslag kwam. Helaas kon ik dit niet eerder doen door waterschade in de bibliotheek (vraag me niet hoe het kan waterschade met deze warme temperaturen, maar het kan) Het is erg klein en gepriegel op mijn telefoon.

Ik ben inmiddels begonnen op mijn nieuwe werk en het lijkt alsof ik thuis ben gekomen. Ik was meteen ingeburgerd in het werk en ga mijn gang. De eerste indruk van ons woonvertrek was wat triest een bouwval en spinnenwebben inclusief spinnen overal maar daar laat ik me niet door tegenhouden, heb mijn slaapkamer een grondige beurt gegeven en voor de rest kijken mijn huisgenootje Nicole (duitsland) er wel door heen en hebben onze draai gevonden.

Ik werd meteen uitgenodigd voor de BBQ bij de rivier want het was Kim haar laatste dag hier en dus op naar de supermarkt voor vlees en gaan.
De terug weg was het mijn beurt om te rijden en mijn eerste kilometers op openbare weg van a naar b zijn een feit.. Het was even wennen aan de auto want het is heel wat anders dan mijn oranje duiveltje..

Veilig thuis gekomen ben ik gaan uitpakken zover als het kon, want wou eerst schoonmaken zoals hier boven genoemd..

de volgende dag was mijn eerste shift ik moest om 5.30uur in de melkput zijn en dat was alle informatie die ik kreeg.. Het amelander kwartiertje kennen ze hier ook en is het maar afwachten wanneer ze komen. Als ze dan komen pakken de quad en vertrekken ze om de koeien op te halen zonder naar mij om te kijken heel benauwend in het begin maar inmiddels helemaal aan gewend. Het is zelfs zo dat ik nu pas vertrek uit huis als ik Kevin of soms James zie of hoor aankomen en start dan het hele ritueel.

Voor degenen die erg geinteresseerd zijn in melkveehouderij blijf lezen en anders skip naar de volgende alinea.
Het is een goedkope boel en hangt met hekken aan elkaar. Maar inmiddels is ook dat heel normaal en weet ik niet beter.
We melken in rijen van 2x 20 koeien en in totaal ongeveer 300.
Dit was wel even wennen hoe te beginnen want bij oom Jaap was het de tits schoonmaken met doek, bij Ingrid is het met een papiertje en hier is het sprayen met T-dip cups onder hangen en weer sprayen en dus de snelste manier tot nog. Zijn de tits erg vies dan schoonmaken met de waterslang en verder zie hierboven.
Er zijn 2 boerderijen waar gemolken wordt Nicole's farm en mijn farm.
Op die van Nicole is het in een rotatie van 50 en hoef je dus niet veel te doen met de koeien zelf het is of cups onder hangen of sprayen en opletten dan ze er uit gaan en dat is het. Ik ben blij dat ik op de mijne zit want houdt van het contact met de dieren en geniet dan ook volop.
Nicole melkt 2x op een dag en bij de mijne doen we het 3x. 5.30uur begint de eerste shift en die doe ik meestal met Kevin de heer des huizes. de andere 2 om 13.00uur en om 21.00uur doe ik met James de jongste zoon van het stel.

Het is een gezin dat erg op zich zelf is en geen initiatieven neemt, daardoor doen wij het en in het begin was dat met alcohol om te ze lokken maar inmiddels begint het ook spontaan te komen maar het moest van ver komen. Alle begin is moeilijk ook hier.

Een sociaal leven is er helaas niet bij ivm de verschillende werktijden van Nicole en mij en doordat het lastig is mensen te bereiken.
Inmiddels hebben we wat meer contacten op gedaan maar het blijft erg lastig maar we geven niet op.

Op de erg warme dagen gaan we wel naar de rivier wat ze hier strand noemen en af en toe gaan we naar de girls nextdoor.

Van de week was het international dairyweek in Australie de grootste van het land en we wouden graag gaan en er werd daarom geregeld dat we konden gaan. Heb de mogelijkheid gekregen om maandag te gaan en heb het erg naar me zin gehad. Verder besteden we onze dag met slapen en films kijken zo'n beetje het enige wat we hier hebben. En ben erg blij met Nicole en haar harddisk vol met films.

Qua weer is het erg wisselvallig met net een hittegolf achter de rug van gemiddeld 45 graden zitten we nu weer mid 30 en koud nachts.
Vandaag is het een hollandse dag emt tot nog alleen maar regen en vies koud.

Tot horens


  • 24 Januari 2014 - 11:10

    Nienke Dantuma:

    Gelukkig was ik al wat bijgepraat via Skype en Whatsapp....anders had het wel lang geduurd hoor :P
    Fijn te lezen, dat je met het doorpakken steeds meer sociale contacten krijgt...Nu ben ik wel benieuwd wat zo'n Diaryweek precies inhoudt..we spreken elkaar vast wel weer eens ;) Geniet ervan! Liefs Nienke
    P.S. er ligt hier eindelijk een dun laagje sneeuw:)

  • 24 Januari 2014 - 13:32

    Erica:

    Dairyweek is de grootste koeien show van australië en door koeien in verschillende klasses tegen elkaar uit te laten komen strijden om de beste koe. Gaat vooral om exterieur maar ook hoe de gene met de koe loopt en hem tebaas is. We hadden 10 koeien voor de show en de jazz heft het beste gescoord en isop de 4de plaats geëindigd.

  • 25 Januari 2014 - 16:18

    Ria:

    hoi erica, Fijn om te lezen, dat je het nu erg naar je zin hebt. Houden zo!!!!!!! Leuk om al je belevenissen te volgen. veel liefs oom gerhard en tante ria

  • 27 Januari 2014 - 15:57

    Grietje Dantuma:

    Erica, leuk jou verslag te lezen. Afgelopen weekend een boekenmarkt gehad, dus vorige week geen tijd genomen om je verslag te lezen!! Zou graag ook bij jou om het hoekje willen kijken hoe daar je leventje zijn gang gaat. Eens even op zo'n groot bedrijf te kijken etc.
    Blijf genieten van alles!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erica

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 10103

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2013 - 27 Oktober 2014

Down Under

Landen bezocht: